GRUPPER / HOLD

Genoptræning i vand:

Den Medicinfri smerteklinik tilbyder træning i vand året rundt. I sommerperioden fra juli til august vandgymnastik i Øresund samt indendørs alle måneder undtagen juli.
Se nærmere her:

Fordelene ved træning i vand: vandet udgør en modstand så hele kroppen bliver styrket også dit åndedræt, samtidig er det lettere at træne i vand fordi vandet samtidig støtter dig og det er lettere at holde balancen.

Regler i vand.
Du behøver ikke at kunne svømme for at deltage. Der er svømmevinger, bælter og andre støttende redskaber der kan være med til at du kan nyde træningen.

Træningen tilpasses dit niveau og behov. Der indgår styrkende øvelser, balance øvl., åndedrætsøvelser i træningen.

Tilmeld dig på Tel eller mail her: Katja.Fys@gmail.com

Genoptræning i skoven:

Teglstrup Hegn skov er et fantastisk træningsmiljø. Vi tilrettelægger et program som er tilpasset dig og dit behov.

I skoven er der rig mulighed for at styrke hele dig, din balance og gangdistance og løbeevne. Åndedrætsøvelser indgår som en naturlig del af træningen og vi afslutter med afspænding.

Tilmeld dig skovtræning individuelt eller på hold
Katja.fys@gmail.com

Mindfulness i det fri.

Grubler du, fylder dine smerter meget I din bevidsthed, er du søvnbesværet og mangler overskud, så er Mindfulness i det fri måske noget for dig.

Vi udnytter naturen og du får adgang til en større ro via guidede øvelser på vores tur gennemskoven. Jeg sammensætter en gruppe på max10 deltagere der kan gå nogenlunde samme distance.

Ønsker du en individuel guidening tilmelder du dig her: skriv indv. mindfulness af 1 1/2 time.

Tilmeld dig Gruppe à 2 timer her:

Individuel konsultation med kropsbehandling og Smertehåndtering, energiforvaltning og træningsvejledning af 1 1/2 time.

Pris 1200kr
Studerende:
Børn:
1 time:
40 min:

Kreativ dans:

Slip tankerne og kom ned i kroppen.
Kreativ dans er verdens nemmeste dansetime i sig selv.
Der er helt enkle trin til hvert nummer, som kan være alt fra salsa, hip hop, funk, pop, rock, girly og meget mere.

Du fortolker selv trinene og danser dem på din måde. Vi danser ind og ud imellem hinanden og der er ingen spejle. Vi starter med rolige opvarmende øvelser og afslutter med afspænding.
Tilmelding her:

Dans og smerter:
Ofte kan et liv med smerter i større eller mindre grad betyde at man bekymrer sig, får ekstra spændinger i kroppen og det kan være en ond cirkel, for grublerier og stress kan forværre smerterne via spændinger.
Har du brug for at slippe grubleriet og komme mere ned i kroppen og få ro på mentalt så kom og deltag i vores kreative dansehold. Nogle orker ikke at stå og danse, så er der også mulighed for at ligge på en madras.

Tid
Sted

Afspænding:

Smerter kan inddeles i primære og sekundære, de primære er en direkte skade på led, muskel, sene, brusk eller knoglevæv, nerver eller kar såsom diskusprolaps, en fraktur eller en inflammatorisk tilstand i kroppen, skader opstået i forbindelse med sygdomme eller operationer.
De sekundære er de kompensatoriske spændinger der kan opstå når man prøver at undgå at belaste eller mærke det primære smertegivende område. Det er spændinger i f.eks. Nakke, kæber og skuldre, og disse er vigtige at mindske for at undgå kroniske fejlstillinger i kroppen over tid, der kan blive til en kronisk smertetilstand eller artrose.

Kropslige spændinger kan også opstå som følge af en psykisk overbelastning.

Psykisk overbelastning ses og mærkes i kroppen.
“Jeg klemmer balderne sammen og får arbejdet gjort” eller “jeg bider det i mig” siges hyppigt ved snak om smerter, frustration og vrede. Det er gamle kendte udtryk der kobler den kropslige reaktion på en psykisk overbelastning. Måske er du ikke god til at få sagt til og fra i dine omgivelser, eller at mærke din indre grænse og lytte til den på jobbet eller i dine omgivelser blandt venner og familie.

Kom ned i kroppen og få ro på toppen.

I et liv med smerter og stress kan det være svært at få adgang til indre ro, kontakt til det sted hvorfra din klare vished om hvad du har brug for at gøre for dig selv, hvilken retning dit liv skal gå.

Se susses artikel..

På den Medicinfri smerteklinik er vores tilgang til psykisk overstimulering/ overload kropslig.
Vi tilbyder dyb kropslig afspænding med sansemotoriske teknikker, tryk og massage der balancerer den enkelte med et overstimuleret og stresset nervesystem. Du lærer dit kropslig ja og nej at kende.

Desuden rådgivning, mindfulness og meditation.

Meditation:

Med smerter kan man blive overvældet af input fra omgivelserne, sanserne kan være blevet ekstra følsomme. Måske er du blevet ekstra følsom overfor lyd, lys, let berøring og det kan være svært ikke at lade sig abstrahere. Følelsen af smerte kan være meget intens og kroppen i alarmberedskab. Via afspænding, visualisering og Mindfulness kan du genskabe forbindelsen til det sted i hjernen, som fremmer ro til at lagre hukommelse og at skærpe fokus så din koncentration bedres, og kan hjælpe dig til at regulere dine emotioner og få mere energi.

På klinikken anvender vi flere metoder dertil.

Mindfulness:

Intensivt kursusforløb.
Smerte klinikken arrangerer intensivt kursus i indland og udland.
Nogle gange skal man rejse ud for at finde hjem.

Selvhjælpsteknikker.
Det er dejligt selv at kunne gøre noget for at få lindring og få det bedre på sigt.
På klinikken arbejder vi med ergonomi, de optimale stillinger for dine led, genskaber de reflekser som kan være mere eller mindre inaktive.

Vi løsner muskelhinder/ fascier, frigører afklemte kar og nerver, for at skabe bedre blodcirkulation og iltning ud i kroppen, flow.

Vi filmer dine personlige øvelser så du lettere kan huske dem efterfølgende.

Kost
Kroppens næringsforhold, mad og væske indtag er vigtigt for din smerteoplevelse.
” uden mad og drikke duer helten ikke”
Er du på smertemedicin kan du mindske medicinens bivirkninger ved at spise når du indtager din medicin.

Tager du medicin ses ofte et forhøjet syre indhold.
På den medicinfri smerteklinik kan du få målt dit syre base forhold/ pH værdi, samt dit glykogen.